zaterdag 19 november 2011

Bloggen


Waarom blogt een mens? Is het om de hele wereld te laten zien hoe goed je bent? Of om reclame te maken voor je nieuwe boek of bedrijf? Is het om andere mensen te informeren?Ach er zijn zoveel redenen om te bloggen.
Ik vroeg me van de week af waarom ik eigenlijk blog.
Tja
nu moet ik met de billen bloot.
Meestal blog ik omdat, als ik dingen opschrijf ik het na kan lezen. Klinkt ingewikkeld maar dat is het niet. Soms ben je aan het denken over ingewikkelde kwesties waar je niet uit komt. Schrijf je alles even netjes op en je leest het na een tijdje opnieuw, dan is het ineens helder.
Soms blog ik, omdat ik iets heb meegemaakt, wat ik wil delen. Met hyves en/of facebook vrienden of zo. Maar natuurlijk ook andere mensen.
Soms blog ik om mensen te informeren. Hoe het met onze Yola is of zo.
Maar meestal blog ik gewoon voor mezelf.
Zodat ik dingen op een rijtje kan zetten, of omdat het gewoon leuk is om te doen
En ik weet wel dat ik dit dan ook wel in een schriftje kan schrijven. Maar om de een of ander manier staan mijn vingers beter op een toetsenbord dan dat ze een pen vasthouden. Tel daarbij op dat mijn handschrift om te huilen is plus dat ik regelmatig dingen wis, en dat weet je dat een schrifje ook niet handig is.
Maar ik blog ook om mensen te informeren. Hoe is het met mij? Of met Yola. Of om mensen een goede tip te geven over een citaat of een boek of zoiets.
Ik vind het ook erg leuk om reacties te krijgen van mensen. Complimenten te ontvangen is toch altijd leuk? (niets menselijks is mij vreemd hoor). Zeker als het een blog betreft waarin ik mezelf erg blootgeef. Of dat er bij de reactie's een discussie punt zit. Dan heb je mensen wel aan het denken gezet.
Soms stuur ik de blog door naar kennisen of familie. En juist als die mensen dan geen reactie geven (geen belletje, geen opmerking als je elkaar toevallig ziet, geem mailtje HELEMAAL NIETS) dan doet dat pijn.

Zelf vind ik het wel leuk om bepaalde blogs te volgen. Zeker van online vriendinnen van mij. Zo heb ik het idee dat ik er bij was, dat ik ze persoonlijk ken.  En ik hoop dat dit ook omgekeerd is.Daarom reageer ik ook bijna altijd.

Sommige mensen bloggen prachtig mooi. Met een knipoog, met een traan. Dan kan ik jaloers worden. Ik wou dat ik dat ook kon, of durf. Want je geeft veel van jezelf bloot. En IEDEREEN kan het lezen. Ook de mensen waarmee je nu niet bepaald goede vrienden bent.
Daarom ben ik altijd wel voorzichtig. Ik besef heel goed dat iedereen alles kan lezen. En dat er veel dingen tegen je gebruikt kunnen worden.

En ach, zo heeft iedereen zijn eigen reden om te bloggen, of om het niet te doen.En ook om mensen te volgen, of om niet te doen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten