woensdag 24 januari 2024

Op vakantie met de IKA?

 

Diana’s Hersenspinsels

 

 

Al jaren ben ik als vrijwilliger druk met het promoten van de IKA vakanties in Harfsen. Maar……De leu wilt neet. En ik vraag me dus af woarumme wilt de leu neet?”

Voor iedereen die het per ongeluk niet weet, de IKA vakanties zijn voor ouderen uit de Achterhoek die niet meer zelfstandig op vakantie kunnen of dit kunnen organiseren. Zie op een andere plek in de Klokkeproat

Ja , ik ben  het er meen eens, het kost een paar centen. Maar dan krijg je ook wat!! Een volledige verzorgde vakantieweek, omringt door anderen uit de Achterhoek (inclusief de sproake). Veel activiteiten, incl uitje naar een dierentuin, goed eten en drinken, en veel, heel veel gezelligheid. Maakt niet uit WIE je spreekt maar alle deelnemers vinden het geweldig. En vrijwel iedereen kan mee, of je nu veel zorg nodig hebt, of weinig/geen.

 

Maar woarumme wilt de Harfsense olden van dagen neet da’n? . Ik heb werkelijk geen idee. Sommigen zeggen “ik ben nog goed gezond”, maar dat is toch juist een reden om mee te gaan?? Of anderen “ik heb zoveel zorg nodig”. Maar daar is ook aan gedacht.  Persoonlijk vind ik dat je het leven zoveel mogelijk moet vieren. Het is harstikke mooi als je veel geld op de bank hebt. Dan kan je bijvoorbeeld 1x per maand naar je afschrift kijken en gelukkig zijn met wat je hebt. Maar………. Herinneringen maken zijn toch veel mooier? Je dagelijkse zorgen even vergeten en genieten van de gesprekken en van de gezelligheid? Zo hard lachen dat je je even moet verschonen?

Mijn lieve ouders en ik zitten elkaar wel eens te “begekken”. Zeker als ik met papa aan de praat ben. Dan heeft hij weer iets gekocht wat ik onzin vind en dan zeg ik “gaat daar mijn erfenis naar toe? ”Waarop mijn pa ALTIJD antwoord “ie mang hop”n da-j mie zoonder koste önder de groond kriegt” (je mag hopen dat je me zonder kosten onder de grond krijgt)

En ik houd van mijn vader en van die uitspraak. Want zo is het gewoon.

 

gepubliceerd november 2023 klokkeproat

En zo zit ik dan te denken, met de foto’s van de laatste vakantie voor me met alleen lachende gezichten

Geen opmerkingen:

Een reactie posten