maandag 21 maart 2011

Mens, durf te leven.........


Weet je, ik gun niemand, helemaal NIEMAND een ernstige ziekte. Maar de levenslessen die je daar gratis bij krijgt, gun ik iedereen. Ik vind dat ik veel geleerd heb de afgelopen 3 jaar, en nog steeds eigenlijk leer.

Het is nu bijna 3 jaar geleden dat ik kanker had.  Ik besef heel goed dat ik geluk gehad heb. Alleen maar 2x een fatsoenlijke buikoperatie, maar geen bestralingen of chemo of zo.
Ondervind ik nog dagelijks last van mijn kanker? Ehm, eigenlijk moeilijke vraag.
Ik slik hormoontabletten omdat  ik geen eierstokken heb. Ik ben niet meer ongesteld.
(toch nog voordelen dus) en nog wel een paar kleine dingen. Maar "last" ???

Maar die levenslessen.
Ik weet gewoon nu dat er geen zekerheden zijn.
Een vriendin van mij, zij heeft deze lessen ook gehad, heeft haar goede baan opgezegd om eindelijk haar droom waar te maken. Ze wordt lerares! Goed he? Eerst een paar jaar studie en dan eindelijk haar droom. Ze vond het in eerste instantie erg moeilijk om ontslag te nemen. Want je weet wat je laat gaan. Maar ze weet ook dat echte zekerheden niet bestaan. Je moet NU leven!
En dan zie ik andere mensen ploeteren en ploeteren om krampachtig hun zekerheden vast te houden. En maar werken, en maar sparen en maar weer werken. Waar is het grote genieten gebleven? Dan vraag ik me wel eens af, WAT HEB JE AAN DAT GEWERK!.
Ja, ik snap ook heus wel dat het ontzettend lekker is om veel geld te verdienen, maar stel dat je morgen ziek wordt? Dan heb je niets aan dat geld. Dan mag je alleen hopen dat je doctoren goed zijn opgeleid en passie voor hun vak hebben.

Ik heb 3 jr geleden dus een paar keer in het ziekenhuis gelegen.
In Deventer en in het AMC (Amsterdam). In het AMC heb ik me wel eenzaam gevoeld.
Ik had met Gait  afgesproken dat hij niet elke dag zou komen. De kinderen waren natuurlijk nog een stuk kleiner en hun leven moest zoveel mogelijk normaal blijven draaien.
Toen ik eenmaal van de morfine af was, ben ik erachter gekomen dat een dag toch wel lang kan zijn als je alleen op een kamertje alleen in het AMC ligt.
Nu snap ik ook wel dat het gewoon ver rijden is, dat je gewoon een dag kwijt bent, maar toch. IK LAG ER NIET OM EEN INGEGROEIDE TEENNAGEL!

Tuurlijk heb ik wel visite gehad. En heb ik eindeloos gebeld met een paar goede vriendinnen. Maar ook veel mensen zijn niet geweest. Of hebben niet gebeld….Want ja, je moet wel een dag vrij nemen om bij Diana op bezoek te gaan. Tja, nee, moeilijk. Die mensen…………………..die gun ik die levenslessen.

Nu hyve ik graag, en via hyves ben ik bij de DNKP gekomen. (bondgenoten groep). Daar zijn veel mensen die ongeveer hetzelfde ervaren.
De mensen werken maar, sparen maar voor later, verbouwen maar, kopen maar….
Maar genieten? NEE, !!!!!!!!!!!
Daarom vind ik het zo ontzettend leuk een hyvevriendin van me, net terug van een paar dagen Londen, nu al haar tripje naar Barcelona geboekt heeft. En nee, ze zit NIET op de Balkenende norm. Helemaal niet zelfs, maar ze LEEFT. Ze weet dat zekerheden niet bestaan.

En ik?? Nee, ik hoef geen stedentripje Barcelona of Londen. Ook hoef ik niet te studeren. Maar ik leef wel. Ik houd van bepaalde voorstellingen in de Schouwburg. Dus ik ga gewoon.
Ik geniet van het leven. Eind lopen met  hond Yola, op visite bij  een oude buurman, koffie drinken bij een kennis, lekker nietsdoen op de bank.  Gewoon omdat ik het heerlijk vind.

En begrijp me nu niet verkeerd. Je moet natuurlijk wel verstandig blijven. Als je een modaal salaris hebt, moet je niet leven als God in Frankrijk.
En het is ook verstandig om te sparen, want het is wel de bedoeling dat je oud wordt. En dan moet je ook kunnen leven.

Maar vergeet alsjeblieft niet om ook NU te leven.

In DIT leven.

7 opmerkingen:

  1. Oh Diana, je hebt geen idéé hoe goed dit blog voor mij is, echt fantastisch - Coelho/ De Alchemist - ik ga je mailen dan kan ik het uitleggen. Dank je, dank je, dank je!!! XXX

    (euhm ik reageer 'anoniem', moest wat invullen, maar ik ben het: Mars)

    hi hi

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Volgens mij heb ik de uitleg nooit gehad lieve Mars. Mail je me?

      Verwijderen
  2. mensen leven te weinig....... dat klopt.
    het echte genieten kan niet meer, jaloers op wat de buren allemaal hebben. Nou schijt.
    Ik leef niet als de buren maar als mezelf. Trakteer mezelf wel eens op iets duurs, of een ijsje, frietje of broodje in de stad. Geniet ook van de schouwburg, want alleen op vakantie vind ik minder leuk.

    Goed blog, jammer dat het niet op je hyves staat.
    groet An en co

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Helemaal mee eens. Toen Ellen (mijn nichtje dochtertje van Marjan aan kanker) overleed had ik mij ook voorgenomen ik ga genieten maar je zit zo weer in het ritme van alledag in. Toch ga ik nu wel weer vaker met een boek op de bank zitten en geniet van het leven en vooral van mijn nw nichtje Laura (ook van Marjan). Met Marjan een terrasje pakken, dat soort dingen. Kost tijd en geld maar je krijgt er zoveel voor terug.

    Karin Peters

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heey Diana,

    Ik ben dan, goddank, ontkomen aan de kanker (ook al werd het wel gedacht en kregen mijn ouders en partner te horen dat ik nog 3 maanden max. te leven zou hebben), maar de Crohn maakt ook wel dat je beseft dan leven niet bestaat uit materiele zaken.
    Het heeft ook gemaakt dat ik keuzes heb gemaakt die heel ingrijpend zijn geweest, maar de energie die ik heb/had wil(de) ik alleen besteden aan dingen die ook energie opleveren/opleverden en daar heb ik nooit spijt van. Ik probeer bewuster te zijn in wat voor mij geluk en leven betekend en me niet te laten mee slepen in de "verwachtingen" van anderen.
    En soms is dat lastig, maar veel vaker geeft het innerlijke rust en duidelijkheid naar anderen toe.
    Dat is mijn belangrijkste levensles geweest in en ná een stormachtige periode van mijn leven die al met al 5 jaar heeft geduurd.

    Dikke kus en knuf!
    Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  5. hai Diana

    klopt helemaal, een mens staat er helaas te weinig bij stil, vaak pas als het te laat is.....
    door de hartafwijking van Lotfi komt het soms weer bovendrijven maar vaak door de drukte van de dag verdwijnt het op de achtergrond.

    liefs
    Diana uit Limburg

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Er moet veel geploeterd worden om 'eenvoudige' dingen te leren. Enige decennia geleden had ik een buurvrouw die wat jij boven beschrijft zo ongeveer samenvatte met: 'bewust de kopjes afwassen' Daarmee bedoelde ze, dat je je tijd niet wegkauwt als fast food, maar dat je aanwezig bent in het hier en nu, alles intens meemaakt. Een soort meditatie. En dan blijkt er heel wat te genieten te zijn!
    (grtzzvanjet)

    BeantwoordenVerwijderen